Indkøring

INDKØRING

I indkøringsugen er vi opmærksomme på at afsætte god tid til dialog. Vi er meget bevidste om vores rolle som bindeled mellem nye og gamle forældre. Som personale er vores fornemmeste opgave, at sørge for en tryg hverdag for barnet og udvise forældrene en åbenhed, som får dem til at føle, at de hører til fællesskabet i Humlebien.

Gentofte Kommune har følgende råd til jer som forældre, inden jeres barn starter i dagtilbuddet:

Øve at være selvhjulpen
Afhængigt af barnets alder anbefaler vi, at jeres barn øver sig i eller selv kan drikke af kop uden låg og spise med ske eller gaffel, når det starter i dagtilbud. Det er også godt at motivere og øve barnet i at kravle og gå selv. At tale med barnet, øve udtale af ord (fx mere, mad, træt, mælk) og vise det med fagter, gør det lettere for dagtilbuddet at læse barnets behov.

Blive passet af andre voksne
Det er godt for jeres barn at have erfaring med at blive passet og puttet (i løbet af dagen eller om aftenen) af andre end jer, så det allerede har positive erfaringer med omsorg fra andre.

Sove uden at skulle vugges
Det sparer mange ressourcer, der kan bruges til andre indsatser i dagtilbuddet, hvis jeres barn er vant til at falde i søvn i en barnevogn eller krybbe uden at skulle vugges ellers gås tur med.

Spise fast føde
Det er en hjælp for barnet at blive introduceret til andet mad end bryst-mælk og modermælkserstatning inden indkøringen – for eksempel overgangskost i form af grød eller fast føde. Er I i tvivl, så spørg evt. jeres sundhedsplejerske.

Selve indkøringen og samarbejdet med jer fremadrettet

Indkøringen trækker sig typisk over 1-2 uger. Op til I starter inviteres I til en forsamtale, så vi kan planlægge indkøringen sammen.
Mødet vil typisk lægge én måned, inden jeres barn starter. Vi tager afsæt i den indkøringsplan som du finder her. Denne gælder både ved opstart i vuggestuen og børnehaven. Forud for dette møde SKAL I have udfyldt jeres barns digitale kartotekskort på Aula.dk, da barnets af sikkerhedsmæssige grunde ellers ikke må opholde sig uden forældre i institutionen.

Humlebiens vejledende forslag til indkøring.
(Vi vil altid tage afsæt i det enkelte barn og dets behov)

Første dag:
Barnet og en af forældrene kommer kl. 9.30 og bliver 1 times tid. Mor eller far er hos barnet hele tiden.
Formålet er at få skabt kontakt mellem barnet/forældrene og den kontaktperson, som barnet har fået tildelt.

Anden dag:
I kommer kl.9 og er her i et par timer. Hvis barnet ser ud til at trives med de nye muligheder og er åben over for kontakt til kontaktpersonen, kan vi evt. aftale, at mor og far prøver at gå ud af stuen et kvarters tid og f.eks. får en kop kaffe i personalestuen. Bagefter går I hjem.

Tredje dag:
I kommer kl. 9 og i dag skal far og mor gå et lille stykke tid, enten som i går eller måske 1 times tid. I er tilbage senest kl.10.30 og er med til frokost. Herefter går I hjem.

Fjerde dag:
I kommer kl.9 og efter max ½ time går far eller mor. Vi spiser frokost og lægger barnet til at sove. Vi ringer når barnet vågner.

Femte dag:
I kommer kl. 9 og siger farvel efter kort tid. I kan kontaktes hele tiden pr. telefon, hvis det skulle blive nødvendigt. Vi ringer først når barnet skal hentes igen efter søvn. Denne dag ligner næsten en ”normal” vuggestuedag.

Udgangspunktet for indkøringsforslaget er, at barnet skal blive så trygt som muligt. Da alle børn er forskellige, er det nødvendigt at personale og forældre løbende aftaler forløbet. Vi vil derfor vejlede undervejs.

Kontaktpersonen vil gennem indkøringen langsomt overtage funktionerne omkring barnet: leg, bleskift, trøste, af- og påklædning mm.
Det er derfor vigtigt at I som forældre giver plads og viser barnet, at I har tillid til kontaktpersonen.
Udarbejdet i samarbejde med Humlebiens forældrebestyrelse.