Humlebiens kvalitetsgrundlag

I Humlebien arbejdes ud fra følgende kvalitetsgrundlag. Det skal læses som en forventningsafstemning til opgaveløsningen mellem ledelse og medarbejdere.

• Humlebien er et forpligtende og professionelt arbejdsfællesskab,
    hvor alle arbejder ambitiøst og kvalitativt med kerneopgaven, understøtter en innovativ læringskultur, indgår i relationer med grundighed, udøver kommunikativ omhyggelighed, og er aktiv bidragsyder til arbejdsstolthed, arbejdsglæde og et sundt arbejdsmiljø.

• Arbejder ambitiøst og kvalitativt med kerneopgaven.
    Alle i Humlebien gør sig umage og arbejder konkret med kerneopgaven hver dag. Vi er bevidste om, at alt hvad vi gør på kort sigt, påvirker barnet på lang sigt. Vi er ansvarstagende og bidragsydende i forhold til alle opgaver omkring barnet og børnegruppen samt har en pædagogisk faglighed, der understøtter børnenes udvikling. Vi er alle ansvarlige for opgavevaretagelsen og kvaliteten i hele teamet, afdelingen og institutionen.

• Understøtter en innovativ læringskultur.
    Alle i Humlebien understøtter en innovativ læringskultur i en refleksiv praksis. Her er mod til at udforske og være nysgerrige med udsyn. I vores innovative læringskultur er der plads til praksislæring, sparring og konstruktiv feedback. Den enkelte bidrager med positive tilbagemeldinger og aktiv lytning. Der arbejdes i 2021 med fokus på en stærk evalueringskultur, hvor praksis analyseres og udvikles med fokus på forbedring. Alle holder sig fagligt opdaterede og opsøger ny viden, der understøtter en kvalitativ opgaveløsning i forhold til kerneopgaven.

• Indgår i relationer med grundighed.
    Alle i Humlebien udfører relations kompetente handlinger, og tager ansvar for relationen som professionel i alle sammenhænge. Vi understøtter i alle henseender en institutionskultur, der fremmer meningsfulde børnefællesskaber, forældrepartnerskaber, teamsamarbejdet samt øvrige samarbejdspartnere.

• Udøver kommunikativ omhyggelighed.
    Alle i Humlebien kommunikerer sagligt, ordentligt og professionelt. Vi er opmærksomme på, at alt er kommunikation, og at vi altid kommunikerer i alle sammenhænge og i alle situationer. Alle er opmærksomme på at tale ud fra en ressourceorienteret tilgang om børnene, kerneopgaven, kollegaerne og institutionen som helhed. Alle arbejder omhyggeligt med dokumentation og skriftlighed omkring kerneopgaven, barnet og den faglige pædagogiske praksis.

• Er aktiv bidragsyder til arbejdsstolthed, arbejdsglæde og et sundt arbejdsmiljø.
    Alle i Humlebien er ansvarshavende og medskabere af positive og stærke arbejdsrelationer i eget team og i hele huset. Den enkelte er den primære bidragsyder til egen trivsel og arbejdsglæde. Alle er medskabere af en kultur, hvor kollegaer mødes i en nysgerrig, oprigtig og ressourceorienteret tilgang til hinanden. Der er i Humlebien nultolerance i forhold til; seksuel-, social- og digital krænkelse.