Gentofte Kommunes Indsatsområder
Gentofte Kommune har, i forlængelse af den pædagogiske læreplan, nogle særlige indsatsområder, som alle dagtilbud er forpligtet til at arbejde med. Herunder kan I læse om Børnekompasset afd. Humlebiens måde at implementere disse områder.
Vi Lærer Sammen
Vi Lærer Sammen (VLS) er en sprogindsats i kommunens vuggestuer, som blev søsat i efteråret 2021. Indsatsen tager udgangspunkt i positive resultater fra et forskningsprojekt, der oprindeligt hed ”Vi lærer sprog”. At indsatsen i dag hedder ”Vi lærer sammen”, skyldes et ønske om at understrege samarbejdet med familierne og et stærkt fokus på børnenes perspektiv.
VLS er et koncept med fastlagte temaer, læringsmål og metoder, som vi følger i løbet af et år. Til at understøtte arbejdet indeholder konceptet billedmateriale i form af dialogkort, plakater og billeder. Hver uge er der særlige fokusord, som indgår i planlagte aktiviteter i både store og små grupper, og i dialog med hvert enkelt barn. Vi orienterer forældrene om fokusord og aktiviteter gennem ugeplanerne som familierne kan bruge hjemme. Børneperspektivet sikrer vi ved at have fokus på børnenes deltagelse og nysgerrighed undervejs samt løbende at evaluere og tilpasse rammer og aktiviteter, så de matcher børnenes alder og udviklingsniveau. I afd. Humlebien er det afdelingsleder Ida Gornstein der er tovholder på VLS. Hver 14. dag går medarbejderne fra i teams og planlægger den kommende periode. Her udarbejdes en fortælling hvor Bamseven fra fri for mobberi er hovedpersonen. Bamseven oplever i fortællingen forskellige ting der understøtter de aktuelle fokusord.
Play and Learn
I Gentofte Kommune arbejder alle børnehaver med Play and Learn. Formålet med indsatsen er at gøre børn fortrolige med ideen om at lære engelsk. Vi arbejder ikke med konkrete læringsmål som man gør i skolen; det vigtigste mål er, at børnene tænker om sig selv: "Jeg kan forstå det, når nogen siger noget til mig på engelsk". Det giver barnet en grundlæggende selvtillid og lyst til at lære mere.
Vi snakker til børnene på engelsk i korte, konkrete sætninger, og bruger billeder, genstande og gestus for at vise, hvad vi mener. Vi arrangerer lege og aktiviteter, hvor børnene både kan gøre noget på baggrund af det, vi siger, og hvor børnene selv kan sige noget på engelsk, hvis de har lyst til at prøve. Vi spiller spil, synger sange, leger sanglege og læser bøger. Vi bringer engelsk ind i andre sammenhænge, fx holder samling på engelsk eller læser engelske bøger til frugt gennem chunks som er små standard sætninger der hænger forskellige steder i Humlebien.
Der er ingen pres forbundet med Play and Learn. Nogle børn tager det hurtigt til sig og leger med sproget, andre er mere tilbageholdende og nøjes med at handle på det, der bliver sagt, eller siger det på dansk. Alle former for deltagelse er okay. Det skal være sjovt at være med, og før eller siden skal lysten til selv at sige noget på engelsk nok komme.
Det kan I gøre derhjemme:
• Lån eller køb små enkle bøger på engelsk og brug dem til godnatlæsning. Læs langsomt, peg på billederne, og oversæt ord og sætninger, hvis barnet ikke forstår det hele.
• Se små kvalitetsfilm med dit barn, med sange og historier på engelsk.
• Leg med engelsk i hverdagens situationer - når I går en tur, lægger tøj på plads, køber ind, laver mad eller går på badeværelset.
• Vær ikke genert selv - du behøver ikke tale engelsk som en indfødt for at være en god rollemodel for dit barn. Play and Learn handler om modet og viljen til at kommunikere, ikke om korrekt udtale og grammatik.
Fri for Mobberi - Meningsfulde Børnefællesskaber
Vi arbejder med Fri For Mobberi, som er et anti-mobbeprogram for 0-9-årige børn med værdierne tolerance, omsorg, respekt og mod i centrum. I børnehaven arbejder vi blandt andet med at have en Trøstepatrulje som forvaltes af de ældste børn. Den går ud på, at de ældste børnehavebørn cykler rundt på legepladsen med en bamse og plaster i cykelkurven. Hvis et barn er ked af det eller har brug for hjælp, bliver der kaldt på trøstepatruljen som kommer og trøster ved at give bamsen eller sætte plaster på et sår. Børnene øver sig i at hjælpe hinanden, f.eks. i garderobesituationen, så kan en ven hjælpe med at lyne en lynlås.
Størstedelen af arbejdet i Humlebien handler om at skabe meningsfulde fællesskaber, hvor børn oplever glæde ved at deltage. Alle børn har ret til at føle sig som en del af meningsfulde børnefællesskaber. Det er vores ansvar at facilitere positivt samspil i børnegrupperne, som skal skabe grobund for gensidige samt jævnbyrdige relationer mellem børnene. En væsentlig betingelse for at børn kan blive meningsfulde aktører i fællesskaber, er at børnene gør noget sammen. Det pædagogiske læringsmiljø skal bidrage til at sætte rammer for børnenes muligheder og tilgange til at inddrage og udelukke hinanden fra legene, og herigennem bliver barnet forbundet med flere fleksible fællesskaber.
I vuggestuen arbejdes der ligeledes med fri for Mobberi ud fra de aktiviteter som fri for mobberi anviser. Bamseven indgår desuden som en del af VLS og er en nøglefigur i de yngstes liv i vuggestuen.
Hver fredag afholdes en større samling i vores alrum hvor alle børn mødes i det store fællesskab. Her kan en af aktiviteterne være at lave massagesamling som ligeledes er en del af fri for Mobberi teori om at den man rører, driller man ikke efterfølgende.
Vi arbejder ligeledes med at styrke børnefællesskabet ved, at børnene har faste pladser ved frokostmåltidet. Børnene placeres på baggrund af faglige refleksioner med udgangspunkt i børnegruppens behov og sammensætning.
De fem råd fra FRI FOR MOBBERI
1. Støt dit barn i at indgå legeaftaler på kryds og tværs med alle i børnegruppen.
2. Tal ikke dårligt om de andre børn i Humlebien eller deres forældre.
3. Følg den sociale fødselsdagspolitik.
4. Giv dit barn opmuntring til at støtte og forsvare kammerater, der ikke kan forsvare sig selv.
5. Vær åben og positiv når andre forældre fortæller om deres barns problemer.
For yderligere information om Fri for Mobberi: https://www.friformobberi.dk/
En Times Motion Om Dagen
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn er fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen, for at fremme sundhed og trivsel, og forebygge dårlige vaner og livsstilssygdomme. Dette er derfor også et af Gentofte Kommunes indsatsområder. I Børnekompasset afd. Humlebien arbejder vi især på at fremme glæden ved fysisk aktivitet. Derfor laver vi mange forskellige aktiviteter, der motiverer børnene til at bruge deres krop på forskellige måder. Begge huse har adgang til lokale gymnastiksale. I Villa Berthe arbejdes der med fredagsmotion og hjerteløb to gange om året, hvor der i Humlebien arbejdes med WizeFloor og venskabsløb. I kan læse mere om indsatsen på det motoriske område i den ”Pædagogisk Læreplan”. Vi ser de 60 minutters fysisk aktivitet som et fælles ansvar for dagtilbud og forældre. Oplever vi børn, der er tilbageholdende overfor fysisk aktivitet, vil vi både arbejde på at motivere barnet i institutionen og snakke med forældrene om, hvad de kan gøre hjemme for at støtte barnets bevægelsesglæde og motoriske kompetencer. Dette understøttes ligeså at den motorik vurdering der laves når barnet fylder 2 og 4 år.
Sammenhængende Overgange
Gentofte Kommune lægger vægt på at skabe tryghed og kontinuitet for børnene i overgangen fra vuggestue til børnehave, og fra børnehave til skole. Der er etableret et tæt samarbejde mellem vuggestuen og børnehaven, som sikrer, at de børn, der rykker over, kender til både de kommende voksne og den børnegruppe, de skal ind og være en del af. Vuggestuebørnene kommer i måneden op til de skal rykke i børnehave på besøg fire gange. Her tilrettelægges særlige børnegrupper og aktiviteter der inkluderer den kommende ven. Til slut afholdes afslutning og tages afsked med vuggestuen på en samling, hvor man også klipper det sidste klip i et klippekort der visuelt tæller ned til opstart i børnehaven.
De store børnehavebørn indgår i ”Storbørnsgruppen”, der udgøres af de ældste børn fra alle tre stuer i børnehaven. Storbørnsgruppen mødes på tværs to gange om ugen og har deres eget program, der taler ind i de mål, vi har for de ældste børn. målene er designet til at forberede børnene på skolestarten ved at arbejde med specifikke mål og aktiviteter, der fremmer deres udvikling og selvstændighed.
For børn, der skal starte i skole, arbejder vi tæt sammen med de lokale skoler. Vi deltager i møder og overleveringer, hvor vi videregiver relevante oplysninger om børnenes udvikling, trivsel og læring. Vi tilstræber også at besøge skolerne med børnene, så de kan blive fortrolige med deres kommende skolemiljø.
For at sikre en god og tryg overgang for børnene, både ved start i vuggestuen, overgangen til børnehaven og ved skolestart, arbejder vi tæt sammen med forældrene. Gennem dialog og samarbejde kan vi bedst støtte børnenes udvikling og sikre, at de får en positiv oplevelse af deres tid i Børnekompasset afd. Humlebien.
Ved at fokusere på disse indsatsområder arbejder vi målrettet for at skabe et trygt, udviklende og inspirerende miljø for alle børn i Børnekompasset.