Fri for Mobberi

MENINGSFULDE BØRNEFÆLLESSKABER

Vi arbejder med Fri For Mobberi, som er et anti-mobbeprogram for 0-9-årige børn med værdierne tolerance, omsorg, respekt og mod i centrum. I børnehaven arbejder vi blandt andet med at have en Trøstepatrulje som forvaltes af de ældste børn. Den går ud på, at de ældste børnehavebørn cykler rundt på legepladsen med en bamse og plaster i cykelkurven. Hvis et barn er ked af det eller har brug for hjælp, bliver der kaldt på trøstepatruljen som kommer og trøster ved at give bamsen eller sætte plaster på et sår. Børnene øver sig i at hjælpe hinanden, f. eks i garderobesituationen, så kan en ven hjælpe med at lyne en lynlås.

Størstedelen af arbejdet i Humlebien handler om at skabe meningsfulde fællesskaber, hvor børn oplever glæde ved at deltage.
Alle børn har ret til at føle sig som en del af meningsfulde børnefællesskaber. Det er vores ansvar at facilitere positivt samspil i børnegrupperne, som skal skabe grobund for gensidige samt jævnbyrdige relationer mellem børnene. En væsentlig betingelse for at børn kan blive meningsfulde aktører i fællesskaber, er at børnene gør noget sammen. Det pædagogiske læringsmiljø skal bidrage til at sætte rammer for børnenes muligheder og tilgange til at inddrage og udelukke hinanden fra legene, og herigennem bliver barnet forbundet med flere fleksible fællesskaber.

Vi arbejder ligeledes med at styrke børnefællesskabet ved, at børnene har faste pladser ved frokostmåltidet. Børnene placeres på baggrund af faglige refleksioner med udgangspunkt i børnegruppens behov og sammensætning.

De fem råd fra FRI FOR MOBBERI

1. Støt dit barn i at indgå legeaftaler på kryds og tværs med alle i børnegruppen.
2. Tal ikke dårligt om de andre børn i Humlebien eller deres forældre.
3. Følg den sociale fødselsdagspolitik
4. Giv dit barn opmuntring til at støtte og forsvare kammerater, der ikke kan forsvare sig selv.
5. Vær åben og positiv når andre forældre fortæller om deres barns problemer.

For yderligere information om Fri for Mobberi: https://www.friformobberi.dk/